مقالات آرشیو خبر ها
ستاره ای به نام لیختشتاینر

ستاره ای به نام لیختشتاینر

از زمانیکه آنتونیو کونته سرمربیگری یوونتوس را به عهده گرفت ، از عوامل زیادی به عنوان دلایل موفقیت ها و پیروزی های پرشمار تیم تحت رهبری او ، نام برده شد . اولین عنوان ، خط میانی یک دست و پر تسلط او ، کلودیو مارکیزیو ، آرتورو ویدال و آندره آ پیرلو بود . ترکیبی که تحت عنوان "M-V-P" از آن یاد می شد.

مورد بعدی ، عملکرد بی نظیر جیانلوییجی بوفون و سه مدافع مقابل او ، آندره آ بارتزالی ، لئو بونوچی و جورجو کیه لینی بود. عملکرد آنها نیز برای مدتی بر سر زبان ها بود ، همچنان که فصل اخیر عملکرد چشم گیر ستاره ی جوان ، پول پوگبا بر سر زبان ها بود .

اما در این فصل ، اولین موردی که در کانون توجهات قرار گرفت ، زوج تهاجمی تیم ، کارلوس توز و فرناندو یورنته بود که از شروع خوب خود در ترکیب بیانکونری لذت می بردند . زوجی که به تیم کونته چیزی را افزودند که دو فصل پیش از آن در تیم وجود نداشت . کوادوو آساموا به روند رو به رشد خود در جناح چپ می افزود . اما در ترکیب این تیم ، بازیکنی حضور دارد که عملکردی شایان توجه از خود نشان داده است .

درخشش او از اولین حضور رسمی کونته بر نیمکت یوونتوس آغاز شد . بازیکنی که با نام مستعار "سوئیس اکسپرس" شناخته می شود . عملکرد خوب او هیچگاه قطع نشده است . استادیوم جدید یوونتوس ، تنها بعد از 15 دقیقه از آغاز اولین دیدار رسمی ، شاهد گلزنی او بود . پیرلو حرکت او را متوجه شد و با پاسی دقیق توپ را از مدافعین پارما عبور داد . توپ به خوبی به پای لیختشتاینر رسید و وی با تسلط کامل و با عبور از آنتونیو میرانته ، توپ را به تور دروازه ی مهمان چسباند . استادیوم جدید اولین گل رسمی را به نظاره نشست و یوونتوس بعد از مدت ها برای پست دفاع راست خود ، بازیکنی شایسته را یافت .

بعد از سالها حضور بازیکنان با سطح متوسط مانند جاناتان زبینا و مارکو موتا ، حالا هواداران یوونتوس به خوبی قدر لیختشتاینر را می دانند و از تلاش و تعهدی که با قدم گذاشتن بر زمین از خود بروز می دهد آگاهند . در کنار هم تیمی های او که در طول این مدت جوایز متعددی را به دست آورده اند ، او نیز توانسته است خود را به عنوان یکی از بهترین ها در این پست مطرح کند .

آن گل ، اولین گل با این سبک در تیم بود ، اما حال این سبک گلزنی و حرکت به یکی از تاکتیک های یوونتوس برای رسیدن به گل مبدل شده است . با توانایی پاس های دقیق و زیبای پیرلو برای پا به توپ کردن بازیکن سابق لاتزیو ، این سبک گلزنی بارها در یوونتوس دیده شده است . برای مثال در بازی سوم فوریه ، پاس دقیق پیرلو ، حرکت لیختشتاینر ، و موقعیتی که او به هیچ عنوان در برابر اینتر از دست نداد.

حتی در این موقعیت و گلی که او به رقیب منفور بیانکونری زده است ، شادی پس از گل او با زانو زدن وی برای تشکر از پیرلو همراه می شود . او پس از دیدار در مصاحبه با سایت تخصصی باشگاه گفت " من باید از آندره آ متشکر باشم . او موقعیت را برای من ساخت . با پاس های او ، همه چیز راحت تر می شود . "

این گل نهمین گل لیختشتاینر در 91 حضور او در پیراهن بانوی پیر تورین بود . در حالیکه 10 پاس گل به این آمار افزوده می شود . این آمار برای دیگر هم پست های او ، برانیسلاو ایوانوویچ با 21 تاثیر مستقیم بر گل (15 گل و 6 پاس گل) ، پابلو زابالتا (4 گل و 7 پاس گل) و فیلیپ لام (بدون گل زده و 25 پاس گل) در مدت مشابه مطرح است .

اما در عملکرد تدافعی ، لیختشتاینر با 1.3 تکل و 0.8 قطع توپ در مقایسه با فیلیپ لام با میانگین 2 تکل و 0.8 قطع توپ و ایوانوویچ با 1.9 تکل و 1.2 قطع توپ عملکردی قابل دفاع دارد ، اما در برابر آمار مربوط به آلوز (3.2 تکل و 1.9 قطع توپ) و زابالتا (3.9 تکل و 1.4 قطع توپ) عملکرد چشمگیری ندارد .

اما همچنان در مواردی وی برتری محسوسی بر دیگر رقبای خود دارد . وی با میانگین 0.5 بار جا ماندن در برابر یار حریف در هر بازی آماری برابر با ایوانوویچ و به مراتب بهتر از زابالتا با 1.3 ، لام با 1.1 و آلوز با 1.3 بار در هر بازی دارد .


آمار سانتر های موفق او هم نسبت به رقبا آماری بهتر است . وی به طور متوسط در هر بازی 1.2 سانتر موفق دارد ، این آمار برای آلوز (1.0) ، لام و ایوانوویج (0.5) و زابالتا (0.2) است . اما در کمال ناباوری و در عین شایستگی های او میان برترین های دنیا در این پست ، وی تنها به رتبه ی سوم در پست تخصصی خود در مراسم انتخاب بهترین های کالچو دست یافت . وی در این مراسم ، پایین تر از کریستین ماجو و خوان زونیگا قرار گرفت .


با دو اسکودتوی پیاپی که وی در یوونتوس به دست آورده و شانس بسیاری که یوونتوس در به دست آوردن سومین اسکودتوی پیاپی دارد ، وی می تواند به عنوان یکی از کارسازترین مهره های تیمی باشد که برای دومین بار در تاریخ یوونتوس ، سه اسکودتوی پیاپی را به دست آورده است .

تاریخ مردان پیروز را به خاطر خواهد سپرد ، حتی اگر قدر آنها در زمان حال دانسته نشود ...

"تیم ترجمه انجمن یوونتوس"
«به اشتراک گذارید»
Google+ Twitter Facebook
حسین صالحی
حسین صالحی«مدیر سایت»
ارتباط با نگارنده: